Karin GjelstenAnne Mette DørumFullsatt arkivkonferanse i Bergen

Fra hele Hordaland deltok arkivpersonell på Fagforbundet Hordaland - seksjon kontor og administrasjon sin fagdag for arkivpersonell i dag. Fagdagen var gratis for medlemmer av Fagforbundet. Dette var en del av Seksjon kontor og administrasjon i Hordaland sin markering av forbundsuken 2009, i tillegg var det selvsagt en feiring på forskudd av arkivenes dag som er den 14 november.

Tekst og foto: Ørjan Myrmel

Fagdagen ble fullbooket på rekordtid, så det er tydelig at dette er noe som arkivpersonell setter pris på.

Første tema på dagsorden var "Etikk og elektronikk". Det var fagsjef for moderne arkiv ved Bergen Byarkiv, Kari Gjelsten som hadde en flott gjennomgang og refleksjon om de etiske dilemmaene omkring digitale arkiv og publisering av disse på nettet.

Siste del av dagen var det avdelingsdirektør ved Riksarkivet, Anne Mette Dørum som disponerte. Hun snakket om åpenhet i forvaltningen og arkivmessige konsekvenser av den nye offentlighetsloven. Blandt annet fikk deltakerne brynt seg på forskjellen mellom publisering og offentlighet.

Vi føler vi må ta med en historisk betraktning som Anne Mette Dørum kom med på dagen. Alle vet at Bergensere liker å høre gode historier hvor nettopp Bergensere er i sentrum. Hun kunne fortelle at Norge og Danmark var de eneste landene i verden som fører offentlig journal slik vi gjør her i landet, og selvsagt kan vi takke Bergenserne for dette. Det var seg slik at da Kristian IV regjerte i unionen Danmark - Norge så fikk han en mistanke om at det var utro tjenere i Bergen (eller Bjørgvin som det den gang het), som underslo og ikke videresendte skatter og avgifter som var krevd inn til kongen. Dette stemte, og resultatet på visen var en kongelig resolusjon av 1740 som slo fast at fra 1/9-1740 skulle det føres journal i det som vi i dag ville kalt det offentlige.

Dagen var svært vellykket, og det var en engasjert forsamling som spurte en mengde spørsmål.

Anne Mette Dørum sine foiler kan du laste ned her

Arkivfagdag 2009