FAGFORBUNDET HORDALAND til RUSSLAND

29. AUGUST – 7 . SEPTEMBER 2010
I år går turen for Fagforbundet sine pensjonerte medlemmer til Russland. Det blir cruise langs Tsarens vannveier fra St. Petersburg til Moskva.

Tidspunktet for turen er: 29. august - 7. september 2010.
Pris pr. person i dobbeltlugar:  kr. 17 950,-

Følgende opplysninger oppgis ved påmelding:
·     Navn/adresse
·     Fødselsdato og år

Påmelding innen:    26. mars 2010

Det vil bli sendt ut giro på depositum til påmeldte etter at påmeldingsfristen er over, som ved betaling av depositumet bekrefter bestillingen.
Spørsmål vedr. turen kan rettes til kontoret v/ Torhild Laumann.
E-post: torhild.laumann@fagforbundet.no

ELVECRUISE I RUSSLAND

29.august – 7.september 2010

LANGS TSARENS VANNVEIER FRA ST. PETERSBURG TIL MOSKVA

1.DAG  SØNDAG  29.AUGUST
Fly-/bussreise fra hjemsted til St. Petersburg flyplass hvor buss henter oss, og kjører til kaien hvor ”MS Simonov” venter. Dette skipet skal være vårt hjem de neste 9 dager. Vi installerer oss på lugarene før vi lærer båten å kjenne. Så er det tid for et kort informasjonsmøte, hvor vi får informasjon om ”livet om bord” og de forskjellige utfluktene som tilbys under cruiset.Før middag inviterer kapteinen til velkomstcocktail.

2.DAG  MANDAG 30.AUGUST
Etter en god frokost setter vi oss på bussen for å oppleve St. Petersburg. Peter den store grunnla denne byen ut mot Finskebukten i 1703. Han var veldig opptatt av å modernisere Russland, og St. Petersburg ble nærmest bygget som et utstillingsvindu mot vest. Derfor ble byen utsmykket med det ypperste av det ypperste, og utenlandske arkitekter, billedhuggere og malere sto i kø for å slippe til.

På veien inn mot sentrum får vi en kort gjennomgang av byens historie. Mens vi kjører langs hovedgaten Nevskij Prospekt (prospekt = hovedgate) får vi se de mange palassene som rike menn og adelen bygde. Vi passerer også flere av byens hovedattraksjoner som krysseren ”Aurora”, hvor kanonskuddet som utløste statskuppet i 1917 ble avfyrt.  Isak-katedralen, med den store gullkuppelen, Admiralitetet, Blodskirken  og Peter-Paul festningen.

Dagens lunsj inntas om bord. Men det er også mulighet til å ”innta lunsjen i det fri”, og delta på et ”frivillig” cruise på St. Petersburgs elver og kanaler.

Om ettermiddagen blir det arrangert en ”frivillig” utflukt til Peterhof, sommerpalasset til Peter den store. Dette anlegget har en fantastisk park med hele 64 fontener, 142 vannstråler og 37 gullstatuer. Middag om bord om kvelden. Etter middag tilbys det igjen en ”frivillig” utflukt enten på Kossak-show eller ballett.

3.DAG  TIRSDAG  31.AUGUST
Etter frokost om bord er det mulighet for nok en ”frivillig” utflukt. Denne gang til Katarinapalasset i Zarskoje Zelo, noen kilometer syd for byen. Dette palasset inneholder bl.a. det berømte ”Ravrommet”, som ble ”bygget” av Peter den store. Foruten palasset med sine mange vakre rom, inneholder også det nesten 560 hektar store godset flere fantastiske hager. Lunsjen inntas om bord, før vi setter oss på bussen igjen for å oppleve Peter-Paul festningen og Eremitasjen/Vinterpalasset. Dette er kanskje det største og viktigste kunstmuseet i verden med rundt 3 millioner gjenstander. Verker av bl.a. Leonardo da Vinci og Michelangelo. Middag om bord.

4.DAG  ONSDAG  1.SEPTEMBER
Frokost om bord mens vi seiler på Ladoga, Europas største ferskvannsinnsjø, videre langs Svir-elven mot Mandrogi. Underveis kan vi beundre det vakre landskapet som glir forbi.  Ved lunsjtid ankommer vi Mandrogi. Her skal vi innta lunsjen, den typiske russiske retten Shashlik. Dette er deilig grillmat. Før måltidet utforsker vi ”byen” med sine mange vakre trehus. Du kan oppleve Putins eventyrskog, lære hvordan de berømte matrioskadukkene lages, besøke det lokale vodkamuseet (en liten smaksprøve er innlagt) eller det lokale bakeriet. Etter et interessant opphold fortsetter skipet nordøstover mot Ladoga-sjøen. Middag om bord.

5.DAG  TORSDAG  2.SEPTEMBER
I dag krysses Ladoga-sjøen (Europas nest største), som er spesielt kjent for sitt klare vann, før vi ankommer den eventyrlige øyen Kizji. Denne ligger nord i innsjøen, i det russiske Karelen. Øyen har et flott utendørs arkitekturmuseum med samlinger av tradisjonelle russiske trebygninger, bl.a. en vindmølle, en bondegård og flere trekirker. En av disse er den fasinerende Kristi Forklarelseskirke (fra 1714) som står på UNESCOs verdensarvliste. Dette er hovedkirken på øyen og den har intet mindre enn 22 løkkupler. Det mest oppsiktsvekkende er likevel at hele bygget er satt sammen uten en eneste spiker og at det er hugget ut med øks (i følge sagnet). Sent på ettermiddagen fortsetter vi sørover over Onega-innsjøen igjen. Lunsj og middag inntas om bord.

6.DAG  FREDAG  3.SEPTEMBER
Frokost om bord mens vi seiler på Volga-Baltik-vannveien. Vi ankommer Goritzy, som er en typisk russisk landsby. Vi får litt tid å utforske denne landsbyen før vi setter oss på bussen og kjører ca. 7 km mot Kirilov-Belozerskij klosteret. Dette klosteret ble grunnlagt i 1397, og vokste til å bli det nest rikeste klosteret i Russland på 1500-tallet. Det fikk også betydning for tsar-familien. Da klostermurene ble utvidet på 1600-tallet ble det av de største ortodokse klostrene i Russland, og det ble brukt til å forsvare den lille fyrstestaten Moskva. Klosteret ble museum under kommunisttiden, og inneholder i dag flere interessante kirker og museum. Lunsj og middag om bord.

7.DAG  LØRDAG  4.SEPTEMBER
Vi inntar frokosten mens vi seiler sørover mot Rubinsk Reservoir. Etter lunsj ankommer vi Uglich, mens vi betrakter de flotte kirketårnene som strekker seg stolte mot himmelen. Denne byen er en av de tradisjonsrike byene som tilhører ”Den gylne ring”. Bak denne betegnelsen skjuler det seg en krets av byer som er spesielt interessante pga sin historie og arkitektur. Vi har en ti minutters spasertur fra kaien og inn til sentrum. Det var her i Uglich at lille prins Dimitri, sønn av Ivan den grusomme, ble drept bare ni år gammel. Dette var et mord som brakte adelsmannen Boris Godunov til tsartronen. Dermed fikk Rurikdynastiet sin undergang. I Uglich besøker vi de historiske kirkene som ligger på det gamle festnings-området (det lokale Kreml), og får høre litt mer om hendelsene rundt det dramatiske kapittelet i Russlands historie. Vi får også mulighet til å se oss litt rundt i denne lille byen, som bl.a. er kjent for produksjon av Chaika-klokker.

Festmiddag om bord mens vi seiler videre sørvestover.

8.DAG  SØNDAG  5.SEPTEMBER
Frokost om bord mens vi seiler på den siste strekningen av vårt lille cruise, langs Volga-Moskva kanalen, bygget av Stalin i årene 1933-37. Lunsj om bord før vi ankommer Moskva, Russlands hovedstad siden 1918 (og før 1712). Vi setter oss i bussen for å ta denne interessante byen nærmere i øyesyn. Vi passerer Vår Frelsers kirke, Kreml, Arbat (den historiske gamle handlegaten), Spurvehøyden, Stalins skyskrapere (”de syv søstre”), Novodevchi klosteret og Den Røde Plass, hvor vi skal vandre litt rundt. Middag om bord. Etter middag tilbys det en ”frivillig” utflukt til Moskva Zirk eller lign.

9.DAG  MANDAG  6.SEPTEMBER
Frokost om bord og deretter setter vi oss på bussen for å oppleve Kreml  -  maktens sentrum. En vandring innenfor dette området med sine store palasser, katedraler og bygninger er obligatorisk for alle Moskva-besøkende. Vi skal også se Tsarkanonen og Tsarklokken, to enorme gjenstander som aldri har vært i bruk. Etterpå blir det cruise på Moskva-elven med innlagt lunsj. Ettermiddagen er til egen disposisjon. Kanskje en tur innom GUM, det berømte varemagasinet på Den Røde Plass står på programmet.  Middag om bord.

Etter middag tilbys en ”frivillig” utflukt på Moskvas Metro. Denne er helt klart en russisk kulturopplevelse. Det er kanskje verdens vakreste metrosystem, og vi besøker noen utvalgte stasjoner som er dekorert med både krystall og marmor. Utsmykningen av metroen startet på 1930-tallet, og var Stalins verk. Etter hvert ble metroen kjent som ”folkets palass”. Vi avslutter turen på Den Røde plass, og får se plassen nok en gang  -  denne gang i mørket.

10.DAG  TIRSDAG  7.SEPTEMBER
Alt har sin ende, og etter frokost sjekker vi ut fra skipet og blir kjørt til Moskva flyplass. Detter er det hjemreise med fly og buss.

Turen er over, men MINNENE ER DER.

PRIS :  KR. 17.950,- per person i dobbeltlugar  (tillegg enkeltlugar på forespørsel)

Prisen inkluderer:
·     Flyreise/bussreise fra hjemsted til Russland t/r.
·     Flyskatter per dags dato (vi tar forbehold om endringer)
·     Buss fra flyplass til skip t/r
·     Innkvartering i doble utvendige lugarer  -  standard kategori
·     Alle måltider om bord fra middag ankomstdagen til frokost siste dag, inkludert drikke til lunsj og middag om bord.
·     Kaffe/te etter lunsj og middag
·     Velkomstcocktail og ”captains dinner”
·     Underholdning om bord
·     Shashlik-lunsj (værforbehold)
·     Bagasjeservice
·     Havneutgifter
·     Visum til Russland

I tillegg kommer:
·     Avbestillings- og reiseforsikring
·     Tips til betjening og guider (ca. 5 Euro per person per dag)
·     ”Frivillige” utflukter.

INKLUDERTE UTFLUKTER:
·     St. Petersburg: Byrundtur med buss
·     St. Petersburg: Eremitasjen/Vinterpalasset
·     Kizhi: Rundtur m/lokal guide
·     Goritzy: Busstur m/rundtur på Kirilov-klosteret (lokal guide)
·     Uglich: Byrundtur (til fots) m/lokal guide
·     Moskva: Byrundtur med buss
·     Moskva: Cruise m/lunsj på Moskva-elven
·     Moskva: Rundtur i Kreml m/lokal guide

”FRIVILLIGE” UTFLUKTER (reserveres om bord):
·     Utflukt til Peterhof m/lokal guide (St. Petersburg)
·     Utflukt til Katarina-palasset m/lokal guide (St. Petersburg)
·     Cruise på St. Petersburgs elver og kanaler
·     Ballett eller kossakk-show i St. Petersburg
·     Metro-tur i Moskva m/lokal guide
·     Utflukt til Zagosk m/lokal guide (utenfor Moskva)
·     Teater, folklore eller sirkus i Moskva

DET TAS FORBEHOLD OM ENDRINGER I DET OPPSATTE PROGRAM.