Ny organisering av Byrådsavdeling Helse og Inkludering
Byrådsavdeling for helse og inkludering (BHI) organiseres etter en etatsmodell fra 1. juni.
Les mer om de fire etatene
Her er de nye etatsjefene

Vi er ikke bremseklosser !

Helsebyråd Meyer burde heller ta tak i deltidsproblematikken enn å angripe fagforeningene, sier Lillian Vangberg, åsabu og leder av Fagforbundet Bergen til Åsane Tidende.I et debattinnlegg i Dagens Næringsliv forrige uke gikk helsebyråd Christine B. Meyer (H) sterkt ut mot ordningen der fagforbundene godkjenner alternative arbeidstidsordninger for ansatte innenfor pleie og omsorg. Vangberg stiller seg uforstående til byrådens frustrasjon til avisen   [ Les hele saken ]

BERGEN KOMMUNE VIL REDUSERE VERNEOMBUDSRESSURSEN.

Byrådets nedskjæringer for 2010 er i ferd med å ta fra oss 1,4 verv av de frikjøpte hovedverneombudene i Bergen kommune. Vi kan miste et årsverk i Helse og inkludering og 0,4 årsverk med ansvar for barnehager og skoler.

Alle arbeidstakerorgansiasjonene i kommunen har sammen skrevet brev til finansbyråd Harald Hove og bedt om utredning av hvilke oppgaver hovedverneombudene ikke skal gjøre.

De har jo en rekke oppgaver i forhold til Arbeidsmiljøloven og Bergen kommunes egen HMS-håndbok

Samtidig som de vil redusere hovedverneombudene er det nå tilsatt fem nærværspionerer som skal bistå enheter ute med å få ned sykefraværet.

Alle organisasjonene har truet med å trekke seg fra Nærværsprosjektet som er ledet av helsebyråd Christine Meyer.

Det virker jo underlig at de tar bort ressurser fra vernetjenesten som med hjemmel i loven kan  bistå arbeidsplasser i slike saker og samtidig ”fyller på” med fem nærværsbyråkrater.

Vi avventer nå reaksjon fra arbeidsgiver og politikerne i saken.

Konferanse for hovedverneombud / verneombud 8.-9 april 2010

Fagforbundet Hordaland inviterer til konferanse for hovedverneombud/ verneombud som er medlem i Fagforbundet på Hardangerfjord hotell i Øystese. Målet for konferansen er å gi faglig påfyll til medlemmer i Fagforbundet som har disse vervene, komme sammen og møte andre med samme verv og å gi innspill til HMS utvalget [ Les hele saken ]

Hallo - alle ungdommer i Fagforbundet - VIL DERE VÆRE MED ?

Sommerkonferansen 2010 i Stavern

Fagforbundet Ungdom inviterer for fjerde året på rad til sommerskonferanse i Stavern 18-20 juni.Sommerkonferansen er helt GRATIS [ Les hele saken ]