Vi skal kåre fylkesmesterne i helsearbeiderfaget

Sted: Olsvikåsen videregående skole
Tid:    Onsdag 21. April kl. 09.00-14.00

Behov for lærlinger i helsearbeiderfaget? Her er muligheten til å møte fremtidige lærlinger og ”selge” inn din bedrift som en aktuell læreplass! Kom og stå på stand under fylkesmesterskapet i Helsearbeiderfaget i Hordaland. Konkurransen er et samarbeid mellom Lønborg videregående skole, Olsvikåsen videregående skole, Bergen kommune, Askøy kommune, Fylkesmannen, Fagforbundet og Aksjon helsefagarbeider

Hva er dette?
Fylkesmesterskapet i Helsearbeiderfag er kvalifisering til Yrkes-NM i Lillehammer. Dette blir en spennende og morsom dag der du får innblikk i hva helsearbeiderfaget går ut på.
Det er åpent for alle – men ekstra interessant for de som skal ta en utdannelse! Alle elever på 10. trinn i fylket blir invitert, samt alle elever på Vg1 helse- og sosialfag og Vg2 helsearbeiderfaget. Elever, lærlinger og unge helsefagarbeidere kan delta i konkurransen.

Hva skjer?
Dette foregår som et skuespill på scenen med publikum tilstede. Deltagerne blir evaluert av dommere underveis, og må svare på spørsmål etterpå.
Dette handler om trening, konkurranse, spenning, heder og ære – og om rekruttering til et utrolig viktig og spennende fag!

Hvordan?
Selve konkurranseformen kan sammenlignes med den tverrfaglige eksamen på Vg2 helsefagarbeider og fagprøven i faget og består av en planleggingsdel, en gjennomføringsdel og en vurderingsdel. Alle delene vil bli vurdert av et dommerpanel.
Planleggingsdelen er på maksimum 10 minutter. Laget får utdelt oppgaven og tid til å lese oppgaven, fordele arbeidet og gjøre seg kjent med utstyret. Gjennomføringsdelen er på maksimum 20 minutter. På den tiden skal laget utføre oppgaven i praksis.  Planleggingsdelen og gjennomføringsdelen foregår på scenen.

NM!
Norgesmesterskapet i helsefag og andre yrkesfag avholdes annen hvert år. Vinnerne av NM i Lillehammer 18. - 21. oktober 2010 representerer Norge under EuroSkills i Lisboa desember 2010 og i WorldSkills i London i 2011.

Program 21. April 2010
.00 Åpning
09.15: Bergen Kommune 1
10.00: Lønborg vg. skole