Årets sommer happening
Øyvind og Edgar

Fra 18. til 20 juni var det for 5 år på rad dukket for årets ungdomshappening i Fagforbundet. Hordaland var i år reprensentert med 3 medlemmer som storkoste seg i idylliske Stavern. Konferansen ble på fredag åpnet av leder i Fagforbundet Ungdom, Linn Hemmingsen og tema for disse tre dagene var internasjonal solidaritet. Vi hadde besøk av representanter fra Palestinsk  fagbevegelse (PGFTU), Danske FOA og Svenske Kommunal i tillegg til ungdomstillitsvalgte fra Fellesforbundet, Industri Energi, Norsk Arbeidermandsforbund, Handel og kontor og El & IT Forbundet.

Antirasisme
På åpningsdagen ble hele konferansen erklært for rasismefri sone. Dette ble starten på en antirasistisk staffet som skal foregå som en konkurranse mellom de forskjellige fylkene. Vi ble som yngre medlemmer og tillitsvalgte oppfordret til å gjøre flest mulige arbeidsplasser til rassimefrie soner etter oppskrift fra Norsk Folkehjelp.
Det legges opp til ett opplegg hvor man på nettet kan følge staffettpinnen og til neste år kåres den beste under sommerkonferansen.

Spennende faglig program
U
nder konferansen var det flere politiske verksteder å velge mellom både på fredag og lørdag. Her fikk vi blandt annet vite om hvordan det var under den Spanske Borgerkrigen i 1936 -1939 noe som var ett meget flott foredrag fortalt av Jo Stein Moen. Søndag morgen ble alle deltakerne vekket og fikk være med i ett rollespill arrangert av Norsk Folkehjelp som heter "På flukt". Dette er et rollespill der deltakerne fikk føle hvordan det er å være flyktning.

Det eneste som  ikke var så bra var at værgudene ikke var med oss igjennom hele helgen, men heldigvis det ble ikke dårlig stemning av det da det fantes en plan B for alt som skulle være utendørs.  Verdensbiblioteket  og rebusløpet måtte flyttes inn men det var stor pågangsvilje for det.

Ungdomstillitsvalgte i Fagforbundet Bergen 282, var med for 2 gang og angrer ikke på at det ble avsatt en helg til å treffe andre fagforeningsvenner og syntes at konferansen i år var meget bra samtidig som han krysser fingrene for at andre ungdommer blir med til neste år.

Til slutt ønsker ungdommstillitsvalgte i Fagforforbundet Bergen 282 alle unge medlemmer og venner en riktig god sommer.

(Nedover på siden her kan du se flere bilder)

Ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Bergen 282

Øyvind Nilsen