Likeverd for ansatte i private barnehager

Tarifforhandlingene mellom Private Barnehagers Landsforbund - Arbeidsgiverseksjonen (PBL-A) og Fagforbundet ble brutt ved midnatt. Oppgjøret går til mekling etter sommerferien. Partene ble ikke enige om den økonomiske rammen.

– Vårt krav var at de ansatte i private barnehager skulle få omtrent samme resultat som de kommunalt ansatte har fått. Dette kunne ikke arbeidsgiverne godta. Tilbudet fra PBL-A inneholdt både lavere lønnstillegg enn i kommunal sektor og innstramminger i rettigheter som sykepenger og ammefri. Derfor ble forhandlingene brutt, sier Mette Henriksen Aas, forhandlingsleder og leder av Fagforbundet Seksjon kirke, kultur og oppvekst.

Hun understreker at likeverd står sentralt i alle Fagforbundets krav, og er et ufravikelig prinsipp.

– Like gode vilkår for ansatte i private som i kommunale barnehager – verken mer eller mindre. Det er et anstendig krav vi burde fått gehør for. Arbeidsgiverne snakker ofte om at det bør være likeverdige økonomiske vilkår for private og kommunale barnehager. Like vilkår kan da ikke bare gjelde finansieringa, undrer Mette Henriksen Aas.

For mer informasjon, kontakt:

Seksjonsleder Mette Henriksen Aas, mobil 90 57 34 77