Kommer du ikke inn?

Boligdebatt Bergen: (Foto: Ørjan Myrmel)

Fagforbundet Hordaland og studentparlamentene ved UiB og HiB arrangerte i kveld konferanse på studenthuset Kvarteret om boligsituasjonen for studenter i Bergen. Her var det innledninger og siden paneldebatt hvor studentene kunne stille spørsmål til bergenspolitikerne.

Fagforbundet Hordaland sin  studentaksjon - den røde sofa - er en studentsatsing hvor vi ønsker å engasjere studentene. Derfor arrangerte vi dette fellesarrangementet sammen med studentparlamentene ved Universitet i Bergen og Høyskolen i Bergen. Det var prosjektansvarlig for den røde sofa Veronica Sandanger og leder av Studentparlamentet Synnøve Skaar som åpnet konferansen og ønsket alle hjertlig velkommen.

Før politikerne slapp til var det et foredrag av Sosiolog og skribent Kjetil Rolness med temaet "Boligpolitikken som forsvant". Her belyste han det faktum at Norge er et av de landene som er dårligst på å legge tilrett for utleieboliger og billige boliger for ungdom og studenter. Noe av grunnen er at man i Norge  har fokusert på at man skal eie sin egen (ene)bolig. Vi fikk et kritisk skråblikk på boligsituasjonen fra krigen og frem til i dag.

Under åpningen sa Fagforbundets Veronica Sandanger at hvis man ikke hadde formuende foreldre, så er det bortimot umulig å få kjøpt seg en bolig i dag. De fleste studenter her i Bergen leier leilighet eller bor i kollektiv.

Hvilke rettigheter man har som leietaker er ikke så godt kjent, og derfor var Stig Høisæther fra Leieboerforeningen i Bergen invitert til en 10 minutters innledning om hvilke rettigheter man som leitaker har.

Kari-Elisabeth
Vambseth
Skogen

Så var det klart for den politiske paneldebatten. De som stilte var Torstein Dahle fra Rødt, Lillian Blom fra SV, Kjetil Vevle fra Arbeiderpartiet, Ove Sverre Bjørdal fra SP, Erlend Horn fra Venstre, Trygve Birkeland fra KrF, Tristan Dupre fra Frp, og Stig Høiseæter fra Leieboerforeningen. (Høyre dukket ikke opp på arrangementet). Debatten ble stødig ledet av Kari-Elisabeth Vambseth Skogen fra Norsk Student Organisasjon.

Det kom ikke frem så veldig mye nytt i debatten. De fleste var rørende enig om at det måtte bygges flere studentboliger, men studentene fikk svar på de spørsmålene som de stilte.

Helt til slutt i arrangementet fikk vi besøk av Jens Pikenes, den kjente frontfiguren i Penthouse Playboys.Han var i kjent stil mest opptatt av at det ble bygget for få penthouseleiligheter.