Tur til Røros og Vauldalen 6. - 11. juni 2011
Tur til Island 6. - 11. september 2011

I 2011 blir det to spennende turer for Fagforbundet sine pensjonerte medlemmer.

Tur nr. 1 er busstur til Røros og Vauldalen i tiden 6.-11. juni 2011
Tur nr. 2 er med fly til Island i tiden 6.-11. september 2011

Se under for mer detaljert informasjon om turene.

Priser pr. person - se under for info. på den enkelte tur.

OBS! På grunn av at det er to turer denne gangen må vi ha skriftlig påmelding til:

Fagforbundet Hordaland
v/Torhild Laumann
Pb 4064, 5835 Bergen
Epostadr.:
torhild.laumann@fagforbundet.no

OBS! All henvendelse i forbindelse med turene skal rettes til Fagforbundet Hordaland.

Følgende opplysninger oppgis ved påmelding:
· Hvilken tur det gjelder
· Navn/adresse
· Fødselsdato og år

Påmelding innen:  01. april 2011

Spørsmål vedr. turen kan rettes til kontoret v/ Torhild Laumann.
Depositumsfaktura vil bli sendt ut jan. 2011 som igjen bekrefter din påmelding.

Program for Fagforbundet Hordaland sin tur til Røros og Vauldalen Fjellhotell den  6-11/6- 2011.

Dag 1
Avgang med buss fra Bergen og Odda om morgenen. Bussene møtes i Eidfjord der vi samlet kjører videre til Halne Fjellstue for lunsj. Etter lunsj kjører vi videre mot Gol der vi kjører over Golsfjellet mot Valdres. Her fortsetter vi til Dokka og tar turen over fjellet til Mjøsas bredder der vi tar inn på flotte Honne hotell. Det serveres middag fra buffet med både varme og kalde retter.

Dag 2
Frokost på hotellet før vi kjører nordover Gudbrandsdalen til Ringebu der vi, dersom kjøreforholdene tillater det, kjører Friisvegen over mot Østerdalen. Vi spiser lunsj påMåsåplassen der vi kan velge mellom både kalde og varme retter fra lunsjmenyen.  Måsåplassen er drevet av familien Bjørge helt fra starten i 1968, ogden nære kontakten med gjestene samtden personlige servicen er helt enestående på det lune tunet oppunder tregrensa tett ved Måsåtjernet på Ringebufjellet. Rett og slett en herlig opplevelse som man husker lenge.

Turen etter lunsj fortsetter oppover Østerdalen der vi passerer Alvdal og Tynset før vi ankommer Røros. Her møter vi lokale guider for en Bergstadvandring og en visning av Røros kirke, en av Norges eldste trekirker. Etterpå kjører vi tilVauldalen Fjellhotell, som ligger like ved svenskegrensen,der den alltid hyggelige vertinnen Jorid ønsker velkommen til middag. Kaffen nyter vi i en av peisestuene, hvor vi tar oss en hyggelig prat, litt sang eller helt sikkert en svingom.

Dag 3
Etter en tidlig frokost er det avreise til Sørvika, endestoppet for båten Femund II som vi skal om bord i. Båtturen på den over hundre år gamle båten tar oss nedover Femunden til de mest ensomt beliggende steder i Norge. Båten bringer oss til Femundshytten hvor vi blir mottatt av Milda og Klas. Dette stedet er kjent bl.a fra programmet: ”staden der ingen kunne tru at nokon kunne bu” som vist på NRK i fjor. Vi får en omvisning i den nedlagte smelthytta, før vi blir servert spekemat og rømme, og innen vi returnerer hjem etter denne spesielle dagen, blir det også tid til en vals. Vel hjemme igjen blir det middag og dans til levende musikk.

Dag 4
Sverige er vår nærmeste nabo mot øst, i dag får søta bror besøk. Første stopp tar vi på det nye Fjällmuseet i Funäsdalen. Det fikk for øvrig 2. premie på en konferanse i Italia i fjord høst. Videre tar vi turen til Ljusnedals Bruk. Der får vi omvisning og får høre om Farup’s tid. Dagens lunsj serveres på Gyllene Bocken, før ferden går videre til Sveriges høyfjellsplatå, Flatruet, 975 m.o.h. På tilbaketuren er det naturlig å ta en pause i Mittådalen Sameby, der får vi kjøpt samesløjd og andre husflidsartikler. Før vi returnerer lar vi handlelysten få utløp i Funäsdalen.

Til middag dropper vi finstasen og lar oss transportere med hest og vogn til Volldalskoja. Der serveres dagens middag rundt bålet i et hus tuftet på gamle byggetradisjoner i tømmer og stein. Vi har med oss fiol og stor svartkjel, så vi kan hygge oss utover kvelden, før hestene tar oss tilbake til hotellet.

Dag 5
Etter en god frokost er det klart for avgang, vi kjører igjen forbi Tynset og Alvdal hvor vi nå tar veien gjennom Foldal til Hjerkinn. Da er vi på Dovrefjell og vi fortsetter over  til Dombås hvor det blir lunsj. Deretter fortsetter vi mot Otta og ned til Sjoa der vi tar av for å kjøre igjennom ”den glemte dal” Heidal. Er det tid så stopper vi ved den vakre kirken og her kan vi også få kjøpe noen spesielle suvenirer i en kiosk like ved.Så går turen langs Sjoa over Valdresflya, som er Norges nest høyeste fjellovergang, og videre ned til Beitostølen der vi tar inn på gode Bergo hotell. Her spiser vi en god middag og nyter den flotte Valdres-atmosfæren før vi kryper til køys for en god nattesøvn.

Dag 6
Etter en god frokost i fjelluften tar vi fatt på hjemturen.Dersom veien tillater det tar vi dere med på en fjellvei der vi på toppen kan nyte utsikt over Jotunheimen og alle dens fjelltopper. Obs!! Ingen fare å kjøre, bare fantastisk utsikt. Vel nede i Vang i Valdres fortsetter vi mot Tyin og kjører over Fillefjell mot Lærdal. Vi kjører Lærdalstunnellen og stopper i Flåm for dagens lunsj.  Etter lunsj kjører den ene bussen til Bergen med et kort stopp på Voss, og den andre kjører til Odda med et naturlig stopp på fergen fra Bruravik til Brimnes.

Vi tar forbehold at dersom det ikke blir egen buss fra Odda vil vi tilpasse kjøringen deretter.

Pris pr person i dobbeltrom: kr. 8 490,-  Tillegg for enkeltrom:  kr. 1 300,-

Prisen inkluderer:

·        Moderne turbuss fra Bergen og Odda på hele turen
Reiseleder Kjell Berg
·        Fergebilletter Bruravik-Brimnes
5 netter på hotell i dobbeltrom  -  tillegg for enkeltrom -
5 Frokoster
6 Lunsjer
5 Middager
Guidet Bergstadvandring
Inngang Røros Kirke
Alle utflukter som er nevnt i programmet
·        Lokale guider på diverse utflukter.

Påmeldingsfrist er 1/4 2011

Skriftlig til:

Fagforbundet i Hordaland
Torhild Laumann
PB 4064

Med Fagforbundet i Hordaland til Island i 2011.

Dag 1: Tirsdag 6. september
Kl. 13.10  Avreise fra Bergen med Iceland Air.  Forbehold om endringer av tidspunkt, da Icelandair ennå ikke har bekreftet tidene. Arrangør Trygve Seim møter dere ved innsjekkingen på Flesland og deler ut flybillettene.  Telefon mobil: 980 50 000.Alle må være ferdig sjekket inn og kommet gjennom sikkerhetskontrollen senest 1 time før avgang.

Kl. 15:15 Ankomst Keflavik flyplass.  Vi blir møtt av dansktalende guide og kjører i egen buss direkte til Reykjavik.
Kl. 17:00 Ankomst til Hotel Reykjavik i sentrum, innkvartering i standard dobbeltrom eller enkeltrom.

Hotel Reykjavik er et 3 stjerners  superiorhotell med behagelig beliggenhet like ved Reykjaviks sentrum.  Hotellet har 78 sjarmerende værelser med minibar, telefon, satellitt TV, radio og hårtørrer.  På hotellet er 2 gode restauranter og en hyggelig bar.  Hoteller er i nærheten av Reykjaviks mest interessante steder og i kort avstand til et rikt utvalg av restauranter, klubber og puber. Tid til litt avslapning før vi møtes igjen i resepsjonen.

Kl.19:00 Vi samles i hotellets lobby og reiser med buss til Reykjaviks sentrum og til byens eldste og mest sjarmerende Hotel Borg. Her skal vi spise på den  berømte restauranten  Silfur, hvor vi får eget lokale -Den Gyldne Sal, hvor alt er dekorert i Art Deco stil og atmosfæren er fra 1930. Vi spiser en 2 retters middag. Buss tilbake til hotellet.

Dag 2:  Onsdag  7.september.
Frokost på hotellet.

Kl. 09.00 Vi samles i hotellets lobby.  Privat buss og guide venter, og vi skal på byrundtur i Reykjavik. Reykjavik er verdens nordligste hovedstad med mer enn 1/3 av Islands befolkning.  En moderne by med et stort utvalg av restauranter, museer, gallerier og teatre. Turen dekker hele byen, hvor vi vil se det gamle bysenteret, Parlamentet, katedralen, havnen samt Nationalmuseet. Vi kjører forbi byens lakseelv,  et bevis på at Reykjavik er en by uten forurensning. Turen gir et godt inntrykk av byen, slik at vi lett kan finne rundt på egen hånd.

Kl. 12:00 Vi ankommer  havnen i Reykjaviks sentrum, hvor vi så starter med lunsj på restaurant Sægreifinn, som kanskje er Islands mest primitive og spesielle restaurant.  Beliggende tett  på havnen, i en gammel bygning som tidligere oppbevarte fiskernes garn og utstyr.  Vi nyter en utrolig god hummer-suppe og brød.

Deretter  går turen videre, og vi kjører til halvøyen Alftanes, hvor Islands president bor i et flott, men gammel danskbygget hus som kalles Bessastadir.  Vi får en sightseeing i Alftanes og ser blant annet den vakre kirken som ligger like ved presidentens bopel.
Fra Bessastadir kjører vi videre til byen Hafnarfjordur, som er beliggenede i et lavaområdet med flotte klippeformasjoner og en vakker havn.  Ved havnen ligger Viking Village, et vikingområde med bl.a. en bygning som er en kopi av en norsk stavkirke fra vikingtiden.

Fra Hafnarfjordur videre til den Blå Lagune, hvor vi skal nyte et avslappende  bad i det mineral-rike, geotermiske jordvann. En stor opplevelse.  Vannet i den Blå Lagune  er faktisk avfallsvann fra kraftverket, men det ble oppdaget at vannet har helbredende påvirkning bl.a. på psoriasis. Her blir det servert en  velkomstdrink ute i Lagunen. Den Blå Lagune er et verdensberømt spa som bruker geotermisk jordvann som er rikt på mineraler. Vannet er ca. 40 grader varmt og mineralene har en meget sunn effekt for både hud og musker.  Ved den Blå Lagunen er det nå et helbredshotell, restaurant og alle fasiliteter er av høyeste klasse.   Et avslappende bad i den Blå Lagune  er en stor opplevelse som man ikke skal gå glipp av når vi besøker Island.

Etter et godt bad og en enestående opplevelse samles vi i spesielle omgivelser i  restaurant Lava, bygget  inn i lavaen og med flott utsikt til lagunen.  Her serverer vi en kveldsbuffet.

Dag 2: Torsdag 8. september.
Kl.09:00 Etter frokost venter bussen og guiden utenfor hotellet og vi skal på en heldagsutflukt til  den Gyldne Cirkel.  Underveis stifter vi bekjentskap med Islands mest berømte severdigheter: Tingvellir National Park, krateret Kerid, det gyldne vannfall Gullfoss og de sprutende  kilder ved Geysir.

Den Gyldne Cirkel er en rute, som på en dag, tilbyr et utrolig utvalg av storslåtte severdig-heter.  Enestående naturperler, barske islandske elementer.  Turen begynner ved hotellet i Reykjavik og vi reiser mot  øst over Mosfellsheidi  til Islands helligste sted, Tingvellir National Park.  Tingvellir har en enestående natur hvor driften av de tektoniske plater vises på overflaten. Her ble  verdens første folketing, Altingi, først samlet i år 930.  Det neste høyde-punktet er det geotermiske området ved Geysir hvor geysiren Strokkur belønner sine tilskuere hvert 5. minutt med et 30 meter høyt, kokende  springvann.  Er vi heldige så er det mulig at den gamle Geysir også spruter opp.  Fra Geysir kjører vi videre til det gylne vannfall Gullfoss, Islands mest berømte vannfall, som har tatt sitt navn fra at smeltevann farves gult av solskinn.  På vei tilbake besøker vi det flotte krateret Kerid, som er blitt dannet av en eksplosjon.   Drivhusbyen Hveragerdi er en helt spesiell opplevelse, hvor vi vil se hvordan den geotermiske varmen er brukt til å dyrke fremmede platner, bl.a. bananer!!

Ved Gullfoss området nyter vi en tradisjonell islandsk lunsj på  Gullfosscafe.Kafeen er beliggende tett på vannfallet og ved å ta den korte gåturen fra kafeen får vi den flotteste utsikten over det berømte og storslåtte vannfallet.

Islandsk kjøttsuppe med brød.
Chokolade kage & kaffe.

Ved Geysir er det mulighet til å besøke Geysir Senteret, et flott museum og informasjonssenter om Islandsk geologi, jordvarme, jordskjelv, vulkaner og hvordan disse naturkreftene har påvirket Island. Turen fortsetter til enda flere naturfenomener som krateret Kerid og hvis veiforholdene er gode, kan vi nyte en flott utsikt til vulkanen Hekla.

Vi ankommer hestegården Fridheimar, hvor vi får oppleve et artig hesteshow, hvor den islandske hest blir vist fram.  De forklarer hvordan denne berømte hest har vært uendret fra viking tiden og dens spesielle gange ”tølt” som gjør den meget unik. Tøtl er en gangart, hvor rytteren sitter helt stille i sadelen og kan faktisk holde et glass øl uten å søle, selvom hesten rir hurtig.
Etter hesteshowet besøker vi det  hyggelige drivhuset, hvor de dyrker frukt og grønnsaker  året rundt i dette geotermiske området.  Varmt vann bobler opp fra jorden og varmer opp drivhusene.  De forklarer om  dyrkningen  og byr på en islandsk snaps, servert i en tomat.

Kl. 17.30 Ankomst til hotellet og det blir tid til å slappe av etter en flott tur.

Kl.  19:00 Vi møtes i lobbyen og med buss til restaurant Lækjarbrekka , en sjarmerende restaurant i et av byens eldste hus.  Der nyter vi et godt måltid i private lokaler.

Fresh salad with smoked and cured puffin
Fillet of lamb/beef/pork with fresh herbs and juslie
Chocolate cake with vanilla ice cream & Coffee or tea

Restaurant Lækjarbrekka er en sjarmerende restaurant i et av Reykjaviks eldste hus.  Huset ligger i sentrum og har en stor historisk bakgrunn.  Restauranten utsøkte kjøkken spesialiserer seg på tradisjonell islandsk mat.

Transport til hotellet er på egen hånd. Det ligger kun  20 min gåavstand langs Reykjaviks svær koselige hovedforretningsgate. Vi kan bestille drosjer tilbake til hotellet til dem som ønsker det.

Dag 3: Fredag 9. september
Kl. 09:00 Etter frokost samles vi  i hotellets lobby. Vi skal på en heldags guidet tur til Borgarfjordur, dalen i det vestlige Island. Vi kjører igjennom Hvalfjord tunnelen, som ligger dypt under denne store og dype fjord og når vi er på den andre siden kjører vi til byen Borgarnes, områdets største by der vi besøker besettelsesmuseet. Derfra kjører vi videre inn i denne store dal og ankommer til det geotermiske området, hvor vi finner Europas kraftigste kilde, Deildartunguhver .

Videre til Reykholt. I Reykholt bodde høvdingen og skribenten Snorri Sturlasson, som i år 1200 skrev  islandske sagaer.  Noen av hans boliger er der fremdeles,og den berømte Snorres kilde, som var Islands første utendørs varme pot… Det finnes også et saga museum, som vi besøker for å lære nærmere om den islandske historie med vikinger og konflikter. Det blir, dersom han er tilstede, et foredrag av Reykholts prest, Geir Waage.

Lunsj  før vi tar på en kort kjøretur i området for å se på de vakre vannfallene Hraunfossar, som plutseligt kommer ut av lavaen og Barnafossar, med sin triste historie. Vi  kjører videre til den vakre høylandsoasis Husafell med en utrolig flott birkeskog mellom  fjellene.

Kl. 17.30 Ankomst til hotellet og og kl. 19:00 samles vi på hotellets restaurant Raudara for middag.

2 retters flot islandsk malted
Kaffe & te.

Dag 4: Lørdag 10. september.
Frokost på hotellet.
Denne dagen arrangerer reiseleder en frivillig utflukt for dem som ønsker det. Prisen for utflukten er ca.kr. 500,- ( nøyaktig pris senere ), og betales direkte til reiseleder. De som ikke ønsker å være med har dagen til fri disposisjon, -- kanskje er det tid for litt handling. Reiseleder informerer om mulighetene. Erfaringsmessig er det også mange som vil tilbake til “Den Blå Lagune”. Vi viser deg rutebussen som går fra hotellet og ut til lagunen.

Utflukten:
Kl. 09:30  Vi møtes i resepsjonen og alle har på seg friluftstøy.  Vi blir kjørt til havnen i  Reykjaviks sentrum, hvor deltakerne blir med på en 3 timers seiltur ut i bukten på utkikk etter hval.  På denne årstiden er det mange forskjellige arter hvaler i området, samt sjøpapegøyer og andre sjøfulger.  En opplevelsesrik og uforglemmelig tur. På seilturen blir det servert en lett lunsj med sandwicher, øl og mineralvann.
14:00 Vi avslutter turen  i sentrum for shopping.

Vi møtes om kvelden i lobbyen til avslutningsmiddag på  den berømte restauranten Perlan. Den mest berømte restaurant i Reykjaviks ligger på toppen av 6 varmvannstanker som hver inneholder mange millioner liter 80 graders varmt vann.  Restauranten har panoramautsikt over byen og den roterer på to timer.   Buss tilbake til hotellet.

Dag 5:  Søndag 11. september.
Frokost  og transfer med buss til flyplassen.
Tidspunkt vil bli oppgitt senere.

Pris kr. 14 950.- pr. person i dobbeltrom.  Tillegg for enkeltrom er kr.  2 100.-.

Prisen inkuderer:

· Flyreisen direkte fra Bergen til Reykjavik tur/retur med Icelandair
· Flyskatter pr. dags dato på kr. 929.-. (tar forbehold om endringer)
· 5 netter inkludert frokost på hotell Reykjavik
· Vin, øl eller mineralvann til alle middager.
· 2 retters middag på Restaurant Silfur 1. kveld
· Heldags guidet tur med skandinavisktalende guider i Reykjavik inkludert lunsj på Restaurant Sægreifinn.  Besøk til Bessastadi og adgang med håndklær og velkomstdrink i den Blå Lagune.
· Middag på Lava Restaurant i den Blå Lagune 2. kveld.
· Heldagsutflukt med skandinavisktalende guider til den Gylne Sirkel inkludert lunsj på Restaurant
· Gullfosskaffi og besøk på hestegården Fridheimar inkl. Hesteshow og adgang til drivhuset inkl. Tomatsnaps.
· Velkomstdrink og 3 retters middag på Restaurant Lækjarbrekka.
· Heldagsutflukt til Hvalfjordur og Borgarfjordur området med adgang til Snorrastofa i Reykholt og foredrag av Geir Waage.  Inkludert lunsj.
· 2 retters middag på hotellets restaurant Raudara.
· 3 retters avskjedsmiddag i Restaurant Perlan med avgang til SAGA museum med velkomstdrink.

Reiseleder vil bli Kjell Berg som var med på elvecruiset til Russland.

Påmeldingsfristen er satt til 1/4 2011.

Skriftlig til:

Fagforbundet i Hordaland