FAGFORBUNDET HORDALAND PÅ CRUISE PÅ DONAU

søndag 06. januar 2008

Jubileumstur !! Det startet i 1990 - og i 2008 vil den 20. pensjonistturen i Fagforbundet Hordaland bli arrangert.
I den forbindelse har vi valgt å arrangere jubileumsturen som Cruise på Donau - se vedlegg - beskrivelse av reiseopplegget.

Pris pr. person:                                               kr. 14 960,-

Tillegg pr. pers.:

Køy i dob. lugar med balkong:                                   kr.      900,-

Enkeltrom på hotellene:                                             kr.      490,-

Utvendig lugar Norge-Danmark tur/retur:       kr.      390,-

Følgende opplysninger oppgis ved påmelding:

• Navn/adresse
  • Fødselsdato og år

Påmelding innen:                                         29. febr. 2008

Påmelding er etter "først til møllen prinsippet" - turen kan fort bli fulltegnet. Vi har også DVD-film som viser selve cruiset, dersom dere ønsker å få tilsendt filmen - ta kontakt med Torhild på tlf. 55 594830.

Med hilsen

Fagforbundet Hordaland

Roger Heimli

Fylkesleder

FAGFORBUNDET HORDALAND PÅ CRUISE PÅ DONAU

29. AUGUST - 9. SEPTEMBER 2008

JUBILEUMSTUR!!

Vi tilbyr i år en jubileumstur med cruise på Europas nest lengste elv, Donau. Donau er 2.888 km lang, hvorav 2.580 er farbar! Den starter i Tyskland, fortsetter inn i Østerrike, Slovakia, Ungarn, Rest Jugoslavia, Bulgaria og Romania og renner ut i Svartehavet.

Vi tilbyr et cruise fra Passau til Budapest og tilbake, en reise som er innom bl.a. steder som Melk, Bratislava og Wien, og selvfølgelig Ungarn sin hovedstad, Budapest.

Vi seiler med MS "Swiss Crown", et skip som blir betegnet som "praktfullt og elegant" av tyskerne. Skipet er tysk og bygget i år 2000 og har tysk mannskap.

Ovenfra og ned er øverste dekk soldekk (med "boblebad"), "Diamant dekk" med salong og bar, resepsjon og lugarer med balkong. "Rubin dekk" har salong og restaurant, butikk og bibliotek og lugarer. "Smaragd dekk" er det nederste dekk med lugarer. Skipet har 75 lugarer (alle utvendig) og kan ta maksimalt 150 passasjerer. Lugarene har dusj/wc, er på 14 m2 og har TV, radio og hustelefon, klimaanlegg, føner, minibar og safe. Strømstyrke er 220 volt. "Diamant dekk" har 29 lugarer med balkong. Lugarene gjøres om til "oppholdsrom" på dagtid ved at senger blir sitteplass. Det er heis mellom "Diamant dekk" og "Rubin dekk". Det er et lite velværeområde om bord med dampbad og solarium.

En behagelig og komfortabel måte å besøke interessante områder av Europa på. Prøv det!

Det vil bli tilbudt flere interessante utflukter på anløpsstedene. Disse kan bestilles på forhånd eller om bord underveis. Informasjon om utfluktene vil bli tilsendt før avreise. Det er full pensjon om bord.

Dag 1, fredag 29/8:    Bergen

Fremmøte på Bergen Bystasjon, Perrong 5, kl. 08.30. Avreise kl. 09.00. med bussen og vi kjører over fjellet til Oslo for avreise kl. 19.30 med Color Line sin båt "Prinsesse Ragnhild" til Hirtshals.

Dag 2, lørdag 30/8:    Hirtshals - Hannover

Frokost om bord før ankomst Hirtshals om morgenen. Turen går sørover gjennom Danmark og over grensen til Tyskland.  På gode tyske motorveier passerer vi Hamburg og kommer fram til Hannover. Det blir middag og overnatting på Median Hotel.

Dag 3, søndag 31/8:   Hannover - Passau

Vi forsetter turen etter en tidlig frokost og kjente byer passeres før turen når Donau og kommer fra til Passau på grensen til Østerrike. Her går vi ombord i "Swiss Crown" som skal bli vårt "hjem" i en hel uke. Vi seiler av gårde kl. 17.00 og starter vår reise på "den blå Donau". Vi har alle måltider ombord inkludert og starter denne første kvelden med middag. Sen kveld kommer vi fram til Linz der det blir landligge til tidlig morgen kl. 05.00.

Dag 4, mandag 1/9:    Linz - Krems - Wien

Tidlig avgang fra Linz og midt på dagen er vi innom Krems før vi kommer fram til Wien sen ettermiddag. Her blir det tilbudt utflukter og det blir landligge til neste dag.

Dag 5, tirsdag 2/9:      Wien

Båten ligger i Wien hele dagen og seiler ut om kvelden. Man kan melde seg på en interessant bysightseeing med lokalguide. Programmet kan variere noe, men inneholder blant annet Hofburg, Stefansdomen, Belvedereparken og slottet Schönbrunn med sin vakre renessansepark. Etter rundturen blir det tid på egen hånd. Man bør kanskje unne seg en Sachertorte i de rette omgivelser. Om kvelden seiler vi fra Wien og nyter vår middag.

Dag 6, onsdag 3/9:     Esztergom og Budapest

Om morgenen legger vi til kai i Esztergom, og vi er i Ungarn. Dette er den tidligere hovedstad og kroningstad for den ungarske konge. Her kan vi tilbringe en time før vi seiler videre. De som ønsker kan bestille utflukt og reise med vår buss langs eleven til Budapest. Midt på dagen kommer vi fram til Ungarns hovedstad, Budapest. Mange har lagt igjen sine spor i denne byen som er delt i to av Donau. På den ene siden ligger Buda og på den andre Pest. I Buda klatrer villakvartalene opp langs de grønne skråningene. Livsrytmen er rolig sammenlignet med den livlige hverdagen i Pests forretningsstrøk. Nyt synet av Parlamentsbygningen som ligger ved Donaus bredd. Meld deg på en byrundtur med lokal guide og se severdighetene på nært hold. Om kvelden kan man være med på aften på byen med folklore underholdning. I Budapest kan man nyte musikken til dyktige sigøynermusikere. Byen har en broket historie og mange vitnesbyrd om beliggenheten mellom øst og vest. Vi anbefaler gjerne et besøk på den kjente restauranten og vinstuen "Matyas Pince", med sine dyktige sigøynermusikere.

Dag 7, torsdag 4/9:     Budapest

Formiddagen i Budapest og man kan gå i byen på egen hånd eller melde seg på en utflukt til pusztaen og oppleve et gårdbesøk med oppvisning i hestedressur, ungarsk tradisjonsmat og mer musikk. Tidlig ettermiddag seiler vi vestover igjen.

Dag 8, fredag 5/9:      Bratislava

Vi ankommer Bratislava tidlig morgen, hovedstaden i Slovakia og tilbringer formiddagen i denne byen som kanskje ikke så mange kjenner.  Igjen blir det anledning til byrundtur eller til å dra på land på egen hånd. Vi anbefaler å få sett borgen og den berømte domen, og til å ta en spasertur gjennom den gamle bydelen. Tidlig  ettermiddag drar vi videre.

Dag 9, lørdag 6/9:      Melk

Tidlig morgen cruiser vi inn til Melk og skal tilbringe hele formiddagen her. Det blir selvfølgelig anledning til å besøke det berømte Benediktinerkloster, en av Europas mest storslagne barokkbygninger, Stift Melk. Midt på dagen seiler vi videre og vi nyter utsikten fra vårt skip.

Dag 10, søndag 7/9:    Passau - Hannover

Om morgen ankommer vi Passau og etter frokost går vi på land og setter oss i bussen. Vi drar nordover i Tyskland og kjører helt til Hannover der vi tar inn på Median Hotel for middag og overnatting.

Dag 11, mandag 8/9:  Hannover - Hanstholm

Vi kjører etter frokost nordover og passerer Hamburg og den danske grensen før vi kommer helt opp til Hanstholm der vi tar Fjord Line sin båt som har avgang kl. 18.30. Vi hygger oss ombord og spiser middag sammen.

Dag 12, tirsdag 9/9:   Bergen

Frokost om bord. Båten er innom Haugesund kl. 07.30 og ankommer Bergen kl. 12.30.

REISEFAKTA:                     12 dager

AVGANGSDATO:                29. august 2008

Pris pr. person:                      kr. 14.960,-

Prisen inkluderer:

• Reisen med moderne turbuss til Passau og retur
  • Båt Norge - Danmark tur/retur i innvendig dobbel lugar (tillegg for utvendig)
  • 2 hotellovernattinger i dobbeltrom underveis
  • Middag og frokost på hotellene og båtene fra/til Norge
  • Cruiset på Donau i utvendig dobbel lugar og alle måltider inkludert
  • Reiseleder på hele turen

Tillegg pr. person:

Køy i dob. lugar med balkong:                                   kr.     900,-