Av-privatisering av vannet i Paris

Vann:

Ved utgangen av 2009 vil vannforsyningen i Paris igjen bli 100% offentlig. Dagens private vannforsyning blir avviklet.

I dag er det Veolia og Suez som deler på et marked verd 180 millioner euro. Deres kontrakt med kommunen Paris går ut i slutten av 2009.  Reformen var viktig i ordfører Bertrand Delanoës valgkampanje. Bystyret har vedtatt av-privatiseringen for å stabilsere prisen på vann i Paris.

Varaordfører Anne Le Strat har ansvar for vann og avløp og påpeker at Paris vil tilby den billigste prisen i regionen, €2,77 pr kubikkmeter, mens prisene ellers ligger mellom 4 og 5 euro pr kubikkmeter.  Hun understreker også at kostnadene ved avløp er store og krever nye investeringer i renseanlegg etter den nye europeiske standarden.

Det tidligere generaldirektør i miljødepartement, Thierry Wahl, som blir leder av den kommunale organisasjonen som skal bli ansvarlig for hele vann-kjeden: fra produksjon til distribusjon.

Av-privatisering av vann i Paris er en av de største tilbakeføringer av konkurranseutsatt virksomhet til offentlig sektor som noen gang er gjennomført.

Pressemelding fra borgermesteren i Paris.