FAGFORBUNDET HORDALAND til DUBROVNIK, KROATIA

29. AUGUST – 5. SEPTEMBER 2009

I år blir det en spennende tur til Dubrovnik, Kroatia. I tillegg skal vi også innom Montenegro, Bosnia Hercegovina/Mostar. Turen går med fly fra Bergen direkte til Dubrovnik, returen går også direkte.

På grunn av sen tilbakekomst til Bergen - er det satt opp buss fra Bergen til Odda via Voss, Bruravik - Brimnes.

Pris pr. person:                                               kr. 11 920,-
Enkeltrom på hotellet:                                    kr.    1 200,-

Følgende opplysninger oppgis ved påmelding:
· Navn/adresse
· Fødselsdato og år

Påmelding innen:                                         20. april 2009

Påmelding er etter "først til møllen prinsippet" - turen kan fort bli fulltegnet. Spørsmål vedr. turen kan rettes til kontoret v/ Torhild Laumann.

Bradbenken 1 - PB 4064 5835 Bergen -Telefon 55 594830 -Telefax. 55 594859 -e-mail: hordaland@fagforbundet.no

Ytterligere informasjon om turen finner du ved å gå lenger ned på denne siden

Med hilsen

Fagforbundet Hordaland

Roger Heimli
Fylkesleder

FAGFORBUNDET HORDALAND
TIL
DUBROVNIK, KROATIA
29. AUGUST – 5. SEPTEMBER 2009

Med sin spektakulære arkitektur og eventyraktige sjarm er det ikke uten grunn at Dubrovnik blir kalt Adriaterhavets perle.
Byen ble grunnlagt i år 639 og er i dag oppført på UNESCOs verdensarvliste. Den regnes som en av de vakreste og best bevarte byene i Middelhavsområdet med store festningsvoller fra middelalderen, intime torg, gotiske palass og enorme steinmurer. Her kan turister søke opplevelser i fredelige omgivelser.

Dag 1: Bergen – Dubrovnik
Fremmøte på Bergen Lufthavn, Flesland, senest kl. 13.30. Det blir innsjekk hos Norwegian og flyavgang kl. 15.20, direkte til Dubrovnik. Ankomst kl. 18.45. Etter å ha gått gjennom pass- og tollkontroll bærer det med buss til vårt hotell, Hotel Vis, som ligger ved en bukt nord for gamlebyen. Ideelt plassert 3-stjerners hotell nær stranden med en flott utsikt til Elaphiti øyene der solnedgangen kan nytes fra terassen.  Rommene har bad, TV, telefon, aircondition, og balkong. Vi samles til middag om kvelden og får den første orientering om stedet og oppholdet.

Dag 2: Dubrovnik.
Det blir frokost og rett ut på sightseeing med lokalguide for å besøke og se de mest kjente severdigheter i gamlebyen Dubrovnik. Lunsj på Restaurant Proto. Ettermiddagen på egen hånd til vandring i denne nydelige byen og tid til shopping.  Retur til hotellet. Middag på hotellet om kvelden.

Dag 3: Båttur til Elaphiti øyene
Frokost og i dag blir det båtutflukt til Elaphiti øyene.  Vi seiler til de idylliske og fredelige Elaphiti øyene som Kolocep, Sipan og Lopud.  Vi nyter noen herlige timer samt lunsj om bord. På øya Lopud har vi tid til bading og avslapning på de vakre strendene. Tilbake til hotellet for middag om kvelden.

Dag 4: Utflukt til Mostar
Frokost og busstur til Bosnia og Hercegovina og til Mostar, ”broenes by” som var det sterke handels-, utviklings- og militær senteret i Hercegovina fra det sekstende til det nittende århundre. HUSK PASSET og her kan brukes Kuna og Euro. OG ha på gode sko. Den gamle og kjente tyrkiske broen ble ødelagt under krigen, men nå er bygget opp igjen og ble åpnet i 2005. Vi besøker denne verdensberømte broen, og vi spaserer til Kujundziluk gaten, den gamle orientalske handelsdelen av byen. Her finnes gullsmeder, små butikker og tradisjonelle restauranter. Besøk til moskeen og det Tyrkiske husmuseum, en av de mest nydelige vernede deler fra den Tyrkiske perioden. Om ettermiddagen blir det tid til å rusle rundt før returen til Dubrovnik.Tilbake på hotellet for middag.

Dag 5: Dubrovnik
Frokost og dagen på egen hånd til avslapning, shopping, eller vandring på egen hånd i Dubrovnik.  Vi møtes igjen til middag om kvelden.

Dag 6: Montenegro
Frokost og utflukt til Montenegro - NB!  Vi må ha med pass og valutaen er EURO.   En av de siste ”uoppdagede hemmeligheter” beliggende mindre enn en times kjøring fra Dubrovnik.  En uforglemmelig tur med vakker natur og kombinasjon av rik historie og kultur.  Fjellene går helt ned i sjøkanten.  Vi kjører rundt ” The Kotor Bay” med noen få innbyggere og middelalder stil. Det blir stopp i Kotor der vi blir vist rundt med lokal guide. Vi fortsetter ut til kysten og besøker Budva der vi kan slentre rundt i den gamle byen som i dag er et levende og yrende turistmål. Her blir det servert lunsj. Om ettermiddagen setter vi kursen tilbake mot Kroatia og Dubrovnik. Middag på hotellet om kvelden.

Dag 7: Dubrovnik
Frokost og dagen til egen disposisjon. Bading eller rusletur i Dubrovnik? Denne kvelden blir det buss til en hyggelig restaurant der det blir avskjedsmiddag inkl. vin og folkloreshow med tradisjonell musikk og dans fra området. Tilbake til hotellet for overnatting.

Dag 8: Dubrovnik - Bergen
Frokost og det er tid for å pakke og kanskje ta en siste svømmetur? Eller bare slappe av og nyte de siste timene i Kroatia. Om ettermiddagen blir det avreise med buss til flyplassen.  Avgang med Norwegian kl. 19.30 og ankomst Bergen  kl. 22.55.

Verdt å vite:
Kroatia har typisk middelhavsklima langs kysten mot Adriaterhavet, mens innlandet er mer kontinental. Sommeren på kysten er varm med lite nedbør og vinteren er mild.  Temperaturen i september måned ligger på gjennomsnittelig ca. 25  grader om dagen og ca. 18 om natten.  Temperaturen i vannet ligger på ca. 20 – 22 grader.Kroatias vakre kyst har det reneste og klareste badevannet i Sør-Europa. Landet har foreløpig lave priser, svært god plass og hjemmelaget mat. Og kulturskattene innen rekkevidde, de er blant Europas vakreste.

p
ris pr. person:                      kr. 11.920,-
Tillegg enkeltrom:                 kr.   1.200,-

Prisen inkluderer:
·         Flyreisen med Norwegian Air direkte fra Bergen til Dubrovnik.
·         7 overnattinger i dobbeltrom.
·         7 middager m/drikke inkl., 7 frokoster, 4 lunsjer m/drikke
·         Sightseeing med lokalguide i Dubrovnik.
·         Heldagsutflukt til Montenegro
·         Heldagsutflukt med båt til Elaphiti Øyene
·         Utflukt til Mostar
·         Reiseleder

Valuta: Euro og Kuna
Visa og Mastercard kan også brukes

Husk:  Reiseforsikring og gyldig pass. Alminnelige vilkår for pakkereiser gjelder.