Hvordan få gjennomslag som verneombud?

Fagforbundet Hordaland arrangerer kurs for verneombud og andre interesserte tirsdag 2.-onsdag 3. juni i Øystese. Kurset har fått tittelen ”Hvordan få gjennomslag som verneombud?” og kursholder er Tina Åsgård fra Arbeidsmiljøsenteret.

Verneombudene spiller en viktig rolle på arbeidsplassene, men har lite formell makt. Likevel er det mulig å jobbe systematisk for å få til forbedringer på arbeidsplassen gjennom rollen som verneombud. Utfordringen er ofte å bruke de virkemidlene man har på en konstruktiv måte.

Kurset vil bestå av innspill fra kursholder, erfaringsutveksling og diskusjoner i grupper og plenum.

Aktuelle deltemaer:

-         Hvilke rettigheter har jeg som verneombud?

-         Verneombudets viktigste virkemidler

-         Hvordan komme fra problemsnakk til løsninger?

-         Fra kartlegging av arbeidsmiljøet til konkrete forbedringer

-         Hvordan kan jeg som verneombud bidra til bedre medvirkning på arbeidsplassen?

-         Hva skal til for å få et godt samarbeid mellom verneombud og leder?

Om foredragsholder: Tina Åsgård er utdannet organisasjonsviter og har bakgrunn som høgskolelektor. Hun har blant annet flere års erfaring fra arbeid med arbeidsmiljøutfordringer i kommunesektoren. Tina jobber som seniorkonsulent i Arbeidsmiljøsenteret, som er en medlemsorganisasjon hvor blant andre Fagforbundet er representert i styret.

Arbeidsmiljøsenteret er landets eldste og ledende utviklings- og utdanningssenter innen HMS. Arbeidsmiljøsenteret arrangerer blant annet Arbeidsmiljøkongressen, Nordens største møteplass for alle som jobber med HMS, som går av stabelen annethvert år i Grieghallen i Bergen. Arbeidsmiljøsenteret er også arrangør av temakonferanser, har egen HMS-butikk og utgir fagmagasinet Arbeidsmiljø.

Kursstart i Øystese tirsdag 2. juni kl. 10, lunsj og hjemreise fra Øystese onsdag 3. juni fra kl. 13.

Påmelding innen 18 Mai 2009

Pris medlemmer:  2100,-kr