Flotte dager i Stavern
Leder av Fgaforbundet Ungdom Linn HemmingsenFagforbundet Ungdom sin årlige sommerkonferanse gikk av stabelen 19-21 juni. Dette var den fjerde sommerkonferansen til Fagforbundet Ungdom. Gjengen fra Fagforbundet Bergen som var med på årets sommerkonferanse i Stavern mente den var en aktiv suksess.

I år var vi 4 ifra Bergen som hadde meldt oss på konferansen. Neste år håper vi at enda flere fra Bergen blir med på denne helgen med utdanning, vennskap og opplevelse sammen med 160 andre ungdommer ifra hele landet.

Jeg  kan også nevne at vi hadde besøk ifra flere forskjellige land. Iandah Budiarti som er organisasjons- og informasjonskoordinator for Asia og Stillehavsområdet i ISKA, skrev i sin rapport til Internasjonalen for stats- og kommuneansatte om lærerike dager under  en hovedparole mot arbeidsløshet.

Hovedtema i år var boligpolitikk og i åpningstalen krevde leder av Fagforbundet Ungdom, Linn Hemmingsen, en styrket sosial boligpolitikk med tanke på å hjelpe de unge som sliter på boligmarkedet.

Vi ble også kjent med folk som hadde en funksjonshemming, var hiv-smittet eller kom fra en minoritetsgruppe gjennom Menneskebiblioteket til Norsk Folkehjelp.  Gjennom dette menneskebiblioteket fikk vi  dyrket fram ny respekt, og vi fikk  også  nyttig innblikk i hvilke erfaringer folk fra ulike grupper har.

På kvelden var det underholdning med italiensk aften (pizza fra Peppes) quiz show og besøk av pikenes drøm og guttenes mareritt slik han ble fremstilt. Vår alles kjære pikenes Jens.

Avslutningen på søndag var lagt opp til paneldebatt hvor alle ungdomsrepresentantene fra de forskjellige politiske partiene snakket om hvor viktig det er for oss ungdommer og stå på kravene våre og stemme ved valget.

Det flotte med leiren er at den er lagt opp slik at småbarnsfamilier har  mulighet til å ha med barn.

Ønsker alle en riktig god høst og håper å se flere av dere ungdommer igjennom høsten

Under er et par bilder fra konferansen

Med hilsen Øyvind Nilsen
Ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Bergen avd 282